Ridbanor

Schema ridbanan

Bokningar för helgkurs/träningar för extern tränare se kalendern.

Nedre ridbanan

Viktig information

Under bokade hopptider har hoppning företräde på ridbana. Hindermaterial plockas bort direkt efter användning och ridbanan mockas.
För junior under 18 år gäller närvarande ansvarig vuxen vid hoppning.
All träning av häst/ekipage för annan tränare än det som erbjuds av Åre Ridklubb avtalas med ansvarig på anläggningen: karin@areridklubb.se

Vid ridning på Åre Ridklubb gäller följande:

HJÄLM: Godkänd ridhjälm är obligatorisk för ALLA vid ridning, körning, longering och tömkörning.
SKYDDSVÄST: För ridande på Åre Ridklubb är skyddsväst obligatoriskt vid hoppning och uteritt upp till och med det året barnet fyller 18 år.
KLÄDSEL: Om det under vintertid behövs skor utan klack för att hålla värmen så rider elev utan stigbyglar. Kläder efter väder. Observera att även medhjälpare/ledare ska ha rejäla skor som skyddar hela foten. T-shirt med kort ärm får användas vid varmt väder. Handskar rekommenderas. Läs broschyren från Svenska Ridsportförbundet för mer matnyttig information.
HÄSTENS UTRUSTNING: All ridning sker med träns på Åre Ridklubbs anläggning.
RIDBANAN: Uppmärksamma samtliga på banan att du går in/ut in på banan. Vedertagna regler för ridhuset/ridbanan förväntas bli respekterade. Longering och tömkörning är tillåten efter avstämning med de övriga på ridbanan. Hoppning kommer att kunna ske på specifika tider. Hindermaterial ska ställas tillbaks på anvisad plats efter användning. Mocka ridbanan direkt efter avslutat ridpass.
RIDNING UTANFÖR RIDBANAN: All ridning på anläggningens område sker i skritt, med undantag från den anlagda ridleden runt anläggningen. Mockning efter egen häst sker på hela anläggningen antingen direkt eller i direkt anslutning efter ridningen.
LÖSGALOPP: Lös galopp tillåten på nedre ridbanan på eget ansvar när det inte pågår verksamhet på övre ridbanan. På övre ridbanan tillåts inga hästar vara lösa utom i det fall det skulle börja brinna i stallet