Om föreningen

Det var  i september 2008 som ett gäng vuxna hästentusiaster valde att tillsammans bilda Åre Ridklubb. Då var ridskolan belägen på en gård i Björnänge vid kanten av Åresjön. Vid uppstarten fanns ponnyer som delades av flera familjer, under den tiden var det kompisar och bekanta som vistades på klubben och gavs möjlighet att prova ridning och hästskötsel.

I samband med det växande intresset för ridning och Åre Ridklubb kunde man under åren investera i fler hästar, anställa fler ridinstruktörer och utöka antalet ridlektioner. Efterhand växte verksamhet ur det lilla stallet vid Åresjön och beslutet togs att flytta verksamheten till den nuvarande anläggningen högre upp i Björnänge. Här byggdes en anläggning som gav medlemmarna större möjligheter att träna och sköta hästarna. Klubben har växt fram tack vare engagerade medlemmar som har lagt ner både tid och pengar på verksamheten. Åre Ridklubb är en ideell förening som är ansluten till Svenska Ridsportsförbundet via Mittsvenska Ridsportsförbundet.

Vision och värdegrund

Åre Ridklubbs vision

En förening med hästen i fokus, öppen för alla där vi trivs, gläds och utvecklas efter varje individs egna mål och förutsättningar!

Åre Ridklubbs värdegrund

Vi strävar efter att bedriva en verksamhet där vår förenings grundläggande värderingar genomsyrar vårt förhållningssätt i alla möten med varandra och våra hästar!

Medlemskap

Åre Ridklubb är en ideell förening – basen för den svenska ridsporten är det ideella arbetet. Utan detta skulle betydligt färre barn och ungdomar få möjligheten att rida och umgås med hästar. Sett ur ett internationellt perspektiv gör detta svensk ridskoleverksamhet unik. Hela tävlingsverksamheten vilar på att människor vill och tycker det är roligt att göra en insats.Tillsammans skapar vi med vårt engagemang och intresse en framgångsrik ridklubb.

Information om hur och när du kan hjälpa till sker här på hemsidan, via våra sociala medier eller på mail.

Junior: 300 kr
Senior: 425 kr
Familj (4 personer): 850 kr

Medlemskapet gäller per kalenderår.

För en junior medlem fördelas avgiften/medlem 2024 enligt följande:

• Svenska Ridsportförbundet: 112 kr/medlem
  • Gemensam olycksfallsförsäkring: 105 kr/medlem
  • Mittsvenska Ridsportförbund: 20 kr/medlem
  • Åre Ridklubb: 53 kr/medlem

Klicka på nedanstående länk för att bli medlem eller målsman i Åre Ridklubb.

SKAPA KONTO

När kontot skapats kommer du få ett mail, med vidare instruktioner hur du aktiverar ditt konto.

Som målsman lägger du upp ungdomen längst upp till höger under familj, skapa familjemedlem.

Alla som rider på Åre Ridklubb samt nyttjar ridbanorna ska vara medlem i föreningen. Medlemskapet gäller per kalenderår, januari-december. Som medlem i ÅRK är du olycksfallsförsäkrad. Försäkringen gäller både när du deltar i aktiviteter som klubben anordnar och när du reser till och från aktiviteterna. Dessutom får du medlemstidningen Häst & Ryttare via Svenska Ridsportförbundet.

Du kan läsa mer om försäkring här:

Idrottsförsäkringar Ridsportförbundet – Folksam

Olycksfallsförsäkring (ridsport.se)

S12652_20-01 Försäkringsinfo

För dig som vill stötta oss men inte nödvändigtvis vill bli medlem så har vi istället ÅRK´s vänner – där du med valfritt belopp (över 200:-) enkelt kan stötta oss finansiellt. Förutom att du möjliggör vår verksamhets utveckling får du en ÅRK-dekal.

För att läsa om hur vi på ÅRK hanterar dina personuppgifter klicka här:

Hantering personuppgifter enligt GDPR – ÅRK

För besökande ekipage:
Mån-Sön: 09.00-20.00
Hopptid: tisdag 21-22:15 samt lördag 13-16

För elever och uppstallade:
Mån-sön: 07.00-22.00

Klubbkläder

Föreningens klubbkläder går att köpa via Butiken i stallet, klicka på länken nedan för att komma vidare till webbshoppen. Har du önskemål om att utöka sortimentet går det bra att maila till info@areridklubb.se

Lediga tjänster

Ridlärare sökes – läs mer